Možete li nam reći nešto više o poljoprivrednom gazdinstvu Paunić, Vašoj destileriji, ali i samom procesu proizvodnje rakije?
Poljoprivredno gazdinstvo Paunić je nasleđeno od dede Branka, kao tradicija gajenja na voća u plodnoj gročanskoj oazi. Voćne kulture koje su zastupljene u našoj proizvodnji su trešnja, kajsija, šljiva, breskva i grožđe. Poslednjih godina zbog rentabilnosti proizvodnje i potrebama prerade povećan je obim proizvodnje trešnje, kajsije i šljive.
Koji su bili razlozi da pokrenete proizvodnju rakije i da napravite destileriju?
Destilerija Paunić osnovana je 2009. godine kao porodična manufaktura, u kojoj svako od članova porodice ima svoje zaduženje. Glava porodice je Pavle Paunić, otac četvoro fakultetski obazovane dece, pokretač ideje o proizvodnji rakije, investitor i noseći stub u našem preduzeću. Stariji sin Branislav je diplomirani inženjer poljoprivrede, glavni tehnolog u proizvodnji sa zaduženjima od prijema sirovine do finalnog proizvoda. Rakiju proizvodimo po tradicionalnoj tehnologiji (uz primenu Hasapa).
Porodica Paunić ima dugu tradiciju u proizvodnji domaćih rakija. U početku je to bilo za sopstvene potrebe, zatim i za potrebe prijatelja i rodbine. Stvaranjem nekog tržišta, morali smo da povećamo proizvodnju, ali i da je unapredimo. To nas je nateralo da dodatno razmislimo, a samim tim da se odlučimo da uđemo u ozbiljniju proizvodnju. Bitan razlog o pokretanju proizvodnje kvalitetne rakije je bila povećana tražnja za našom rakijom i potrošačima-korisnicima kojima se rakija svidela.
Šta je sve potrebno da bi rakija bila kvalitetna?
Da bi se proizvela kvalitetna rakija potrebno je ispoštovani nekoliko stvari. Prvo, sirovina treba da bude kvalitetna, tehnološki zrela i zdrava. Svaki tehnološki proces u proizvodnji treba da se obavi pravovremeno i kvalitetno, higijena treba da bude na zavidnom nivou. Na kraju ali možda najbitnije da je rakija adekvatno upakovana da privuče potrošače.
S obzirom da ste celokupnu proizvodnju i ulaganja u proizvodni proces finansirali iz sopstvenih sredstava, da li ste zadovoljni rezultatom i proizvedenim količinama?
Destilerija Paunić je mala destilerija, a proizvodnja je finansirana sopstvenim sredstvima koja su u početku bila dosta oganičena. To je bio jako težak put do uspeha.
Svake godine smo ulagali po malo i širili proizvodnju. Posle deset godina rada možemo reći da smo zadovoljni postignutim rezultatima, pre svega uspehom koji je naša rakija postigla na tržištu i nagradama za kvalitet koje smo dobili na raznim sajmovima i takmičenjima.
Da li ste u nekom trenutku tražili pomoć i/ili subvencije države i da li je to imali efekta?
Za sada nismo koristili subvencije od države. Razlog treba tražiti u činjenici da subvencija nije ni bilo do pre par godina, ali i zbog prekomplikovane procedure. Poslednjih godina se promenilo na bolje, tako da razmišljamo o nekoj subvenciji za osnovna sredstva kako bi uvećali svoje proizvodne kapacitete.
Da li je teško ostvariti i realizovati ideju proizvodnju kvalitetne rakije?
Proizvodnja kvalitetne rakije samo po sebi je dugotrajan i mukotrpan posao. Radom, voljom, pravovremenom organizacijom, ali i pravom energijom sve teškoće se prevaziđu. Na samom početku nismo ni bili svesni u šta se upuštamo, nismo uradili precizan biznis plan, kao ni analizu tržišta.
Nailazili smo na mnoge poteškoće, nekoliko puta hteli da odustanemo, najviše zbog nelojalne konkurencije i lošeg plasmana. Radom, zalaganjem i dobrim marketingom to smo prevazišli i uspeli smo da se pozicioniramo na tržištu.
Da li se Vaši proizvodi mogu naći u slobodnoj prodaji ili samo u ugostiteljskim objektima u Republici Srbiji?
Mi smo prevashodno skoncentrisani na ugostiteljske objekte u Beogradu kao najbliže tržište, radimo i sa jednim distributerom i to je u ovom trenutku sasvim dovoljno za naše proizvodne kapacitete.
Da li primenjujete standarde Evropske Unije i da li nameravate da izvozite rakiju na područje EU?
Do sada nismo izvozili rakiju u zemlje Evropske unije, ali već imamo neke planove za budućnost.
Rakija je brend Republike Srbije. Primetno je da postoji sve veći broj destilerija u RS, a samim tim konkurencija je sve veća. Koliko konkurencija utiče na kvalitet samog proizvoda i da li postoji nelojalna konkurencija?
Primetno je da postoji sve veći broj destilerija na srpskoj rakijskoj sceni, kao i sve veći broj hobi proizvođača rakije za svoje potrebe.
To je jako dobro, jer poslednjih godina se poboljšala svest potrošača i njihove znanje da prepoznaju kvalitetnu rakiju i može se reći da se stvara srpska rakijska kultura.
Za to su zaslužni svi proizvođači kvalitetnih rakija i ljudi koji pišu, predstavljaju i promovišu vrhunske rakije. Konkurenciju među registrovanim i savastnim proizvođačima bih nazvao pozitivnom konkurencijom, jer mi reprezentujemo rakiju kao srpski brend.
Ovim putem, posebno bih želeo da istaknem Zorana i Iliju koji imaju fenomenalan, a jedinstven blog: Rakija, uglavnom i koji predstavlja veoma interesantane priče o najboljim rakijama u Republici Srbiji. Takođe, njihovo udruženje Beogradski rakijski klub zauzima posebno mesto za poznavaoce i ljubitelje rakije, jer se upravo na tom mestu mogu degustirati rakije koje se na blogu predstavljaju.
Prava konkurencija je nelojalna konkurencija rakija koja nije izašla iz kazana, koja se služi van dohvata ruke, odnosno ispod šanka iz nekakvih kanistera i bez odgovarajuće analize kvaliteta. Drugim rečima, u pitanju je domaća rakija o kojoj se ne zna ništa, a samim tim predstavlja veliki problem u prometu i nanosi štetu pravim proizvođačima.
Da li su druge destilerije konkuretni destilerije Paunić i kako je pozicionirana Vaša rakija u Republici Srbiji i kako potrošači reaguju na Vaše proizvode?
Naš glavni metod u borbi sa takvom konkurencijom je održivi i konstantni kvalitet naših proizvoda koji naši potrošači uveliko prepoznaju i pozitivno reaguju na naše proizvode.
Da li ste dobili neku nagradu i priznanje za neki proizvod iz Vašeg asortimana?
Rakija Paunić je višestruko nagrađivana rakija.
Rakija od kajsije je osvojila Zlatnu medalju za kvalitet na poljoprivrednom sajmu u Novom Sadu, a zlatnu i srebrnu medalju na Rakija festu u Beogradu.
Isto tako, Rakija Paunić je osvojila Veliku zlatnu medalju na Festivalu srpska rakija u Beogradu.
Rakija od šljive je takođe osvojila zlatnu medalju za kvalitet u Novom Sadu, a zlatnu medalju na Festivalu srpska rakija u Beogradu.
Posebno želim da istaknem učešće Rakije Paunić na smotri najboljih srpski šljivovica na voćarskom institutu u Čačku.
Rakija od grožđa je takođe osvojila zlatna odličja, a rakija od breskve srebrnu medalju.
Informacione tehnologije su doprinele da se i u Republici Srbiji sve više ulaže u marketing, odgovarajuću strategiju, ambalažu i slično. Da li destilerija Paunić prati aktuelne trendove i koliko se pažnje posvećuje marketingu, ambalaži...
Marketing je postao veoma bitna stavka u plasmanu svih proizvoda svakog privrednika, pa samim ti i proizvoda rakije. Razvojem informacionih tehnologija je to podignuto na viši i kvalitetniji nivo.
Izrada sajta, zatim pojavljivanje na društvenim mrežama doprinosi boljem plasmanu rakije i popularizacije kod ljudi. Prošle godine je povećana internet prodaja, to je bilo jedino pozitivno za vreme pandemije virusa. Sada internet prodaja zauzima nezanemarljiv procenat u našoj prodaji.
Pre dve godine smo uradili redizajn naših etiketa, dobili smo nešto novo, moderno u jedno i autentično lepo za naše tržište. Dobili smo i pozitivne reakcije naših potrošača. Etiketa i logo rakije trebaju da budu prepoznatljivi kako za kupca tako i za prodavca. Mi smo to postigli.
Autor: Redakcija LAWlife