Mladi preduzetnici: Ančika ketering

 

Sa kakvim se izazovima i problemima mladi privrednici i preduzetnici susreću u poslovanju?

 

Kao mlada preduzetnica postavila sam sebi određene ciljeve prilikom stvaranja „Ančika keteringa“. Pored keteringa želela sam da se na našem meniju  nađu i gotova jela. U skladu sa tim bila mi je potrebna dobra oprema i sirovine kako bismo klijentima pružili kvalitet naših proizvoda i time stekli njihovo poverenje. Zatim u svemu tome treba da učestvuje adekvatan broj zaposlenih koji će prepoznati put kojim želimo da idemo i sarađivati u ostvarivanju zajedničke vizije, tako da je jedan od izazova svakako bio prepoznati vredne ljude. Takođe, treba iznajmiti lokal po pristupačnoj ceni, ali na zadovoljavajućem mestu u gradu. Nakon toga dolazi određivanje cene proizvoda, pozicioniranje na tržištu, među konkurencijom koja je već prisutna, održavanje kvaliteta usluge i konstantna promocija proizvoda pre svega na društvenim mrežama.

 

Zbog čega se mladi odlučuju na pokretanje biznisa?

 

Oduvek sam želela da imam svoju firmu i sebe sam videla u preduzetničkim vodama. Tokom školovanja osim formalnog obrazovanja pohađala sam i kurseve i obuke na temu keteringa, kako bih svoje dotadašnje znanje podigla na viši nivo. Nakon završenog fakulteta dobila sam zvanje Master inženjer tehnologije i stekla sam iskustvo radeći u struci dve i po godine. Međutim usled nezadovoljstva na tadašnjem radnom mestu, našla sam se na prekretnici i ipak sam odlučila da pre predviđenog roka pokrenem svoj biznis što se kasnije ispostavilo kao dobar potez.

 

Da li je lako započeti biznis i kako se sistem odnosi prema početnicima u poslovanju?

 

Sa finansijskog aspekta nije lako, potrebno je veliko ulaganje da bi se omogućilo kvalitetno poslovanje, tako da sam pre svega morala da obezbedim početna sredstva za otvaranje firme. U tom smislu značilo mi je što mogu da se oslonim na jednokratnu novčanu pomoć lokalne samouprave za novoosnovano preduzeće. Svu ostalu dokumentaciju sam blagovremeno prikupila i sprovela svoj plan u delo jer je ideja već postojala. Ali i to sa sobom nosi veliku odgovornost, svi mi imamo ideju, međutim nismo svesni izazova sa kojima se suočavamo. Treba biti psihički jak kako bi se prevazišle prepreke koje variraju od toga da vam fali podrška okoline, da nije sve baš onako kako ste zamislili do toga da vam fali još samo jedan papir da bi sve bilo kompletno.

 

 

Da li postoji strah od neuspeha ili ste uspeli da se, kao mladi privrednici, dobro organizujete i pripremite za poslovanje?

 

U startu je svakako bio prisutan strah od neuspeha, pogotovo jer sam napustila siguran posao u stabilnoj firmi i otvorila jedno novo, nepoznato poglavlje u životu. Međutim, verovala sam u sebe i svoje snove tako da je želja za uspehom bila presudna u prevazilaženju početničkih poteškoća. Smatram da je dobra organizacija neophodna, shodno tome imala sam u početku razvijen biznis plan, upoznala se sa osnovama preduzetništva, a kada sam svoju zamisao sprovela, posao se nakon toga spontano razvijao.

 

Šta najviše znači mladim preduzetnicima koji su na početku realizacije svoje poslovne ideje?

 

Osim finansijske podrške kroz državne podsticaje, subvencije lokalne samouprave, posebnih pogodnosti koje banke daju mladima, neophodna je i podrška okoline koju ja u početku nisam imala. Napustila sam sigurnu luku i otisnula se u nepoznato, takvih komentara je bilo najviše, a to zaista može da poljulja samopouzdanje. Mladom čoveku, početniku u svom biznisu, svaka pomoć je dobrodošla, za početak lepa reč uz osmeh ima neprocenjivu vrednost u moru kritika.

 

Svesni ste da uspeh nikome nije zagarantovan, pa ni mladima i početnicima u poslovanju. Isto tako, veliki broj preduzetnika ne može da opstane i svoj biznis održi profitabilan. Šta je razlog tome?

 

Moja firma je na tržištu prisutna svega osam meseci i za sada održava stabilno poslovanje, tako da smatram da trenutno nisam u potpunosti kompetentna da pričam o tome. Uspeh je svakako nešto što je neophodno marljivo graditi ali i sačuvati, biti inovativan i originalan u uslovima jake konkurencije na tržištu.

 

Sa jedne strane sami ste svoj šef i odgovornost Vam je veća, jer odluke koje donosite direktno utiču na Vaše poslovanje i nije situacija ista, kao kada ste zaposleni kod nekog poslodavca. Da li su to neki od razloga zbog čega ste se odlučili na pokretanje sopstvenog biznisa?

 

Svakako da je to bio jedan od glavnih razloga zbog kojih sam se odlučila za pokretanje sopstvenog biznisa. Radno vreme od 8 do 16h zamenila sam slobodom. Fleksibilna sam i prija mi samostalnost u odlučivanju, liderska pozicija u mom malom, ali kvalitetnom timu ljudi kojima sam okružena. Sa druge strane to donosi jednu veliku odgovornost i obaveze koje su neuporedive sa onima koje imate kada radite za drugoga.

 

Koje institucije su finansijska i nefinansijska podrška mladima i početnicima u poslovanju?

 

Nacionalna služba za zapošljavanje igra veliku ulogu pre svega kroz obuku koja uvodi u svet preduzetništva, kao i pružanje finansijske podrške koja podrazumeva bespovratna sredstva koja se dodeljuju u cilju razvoja preduzetništva. Smernice i savete koje daju su od neprocenjive važnosti jer kreiranje sopstvenog biznisa ne podrazumeva samo realizaciju ideje, već i mnoštvo papirologije i znanja koje je neophodno posedovati kako bi sa pravne i knjigovodstvene strane svi uslovi bili ispunjeni.

 

 

Kakvo je Vaše iskustvo sa Privrednom komorom Srbije, sektorom Preduzetništva i sekcijom za mlade preduzetnike?

 

Istakla bih veliki značaj Sekcije za mlade preduzetnike čiji sam član nedavno postala, jer sam zahvaljujući tome upoznala ambiciozne, mlade ljude željne uspeha koji su se kao ja našli u preduzetničkim vodama. Sektor preduzetništva Privredne komore Srbije prepoznao je važnost koju njihova pomoć ima u prevazilaženju izazova i pružanju podrške omladinskom preduzetništvu, pre svega kroz osnaživanje preduzetničkog duha, unapređenje znanja i veština koje svi mi posedujemo.

 

Živimo u vremenu digitalizacija i novih kanala komunikacije i poslovanja. Koliki je značaj i uticaj društvenih mreža u Vašem biznisu i da li društvene mreže doprinose boljem pozicioniranju na tržištu?

 

Od početka sam znala da će društvene mreže biti put kojim će hrana pripremljena od strane tima „Ančika keteringa“ doći do svakog konzumenta koji ju je prvobitno na kvalitetnim fotografijama video, a zatim probao i nama se rado vratio. Iz tog razloga se trudim da se posvetim i tom segmentu poslovanja i da naše proizvode promovišem na adekvatan način. Našim klijentima želim da kroz prikaze na društvenim mrežama dočaram postupak pripreme, zavodljivost mirisa i punoću ukusa svakog jela koje je sa velikom ljubavlju i posvećenošću svakodnevno pripremljeno u našoj kuhinji.

 

Za kraj. Da li imate neki savet, odnosno šta možete da poručite budućim mladim preduzetnicima?

 

Savet koji bih izdvojila kao najbitniji jeste da budu hrabri, da se otisnu na put ka svojim snovima ne plašeći se unapred potencijalnih poteškoća i neuspeha. Bitno je početi, nakon toga kockice se same uklapaju. Plivanje u preduzetničkim vodama nije jednostavno, ali vera u sebe je ključ svakog uspeha.

Privreda