Avokado će biti drugo najprodavanije tropsko voće na svetu do 2030. godine

 

Avokado je spreman da furiozno osvoji tržište tropskog voća i kako se predviđa da ponese titulu drugog najprodavanijeg tropskog voća do 2030. Nadmašivši ananas i mango, avokado dobija sve više na popularnosti na globalnom nivou, posebno u Evropi, gde je postao drugo -najvrednije uvezeno voće iz  tropskih zemalja.

 

Uprkos ovom porastu, evropska potrošnja avokada i dalje zaostaje iza Severne Amerike i Meksika. Međutim, vidi se značajan prostor za rast: sa prosečnom potrošnjom avokada u Evropi sa približno 1,4 kg po glavi stanovnika, u poređenju sa 4 kg po glavi stanovnika u Sjedinjenim Državama i skoro 3 kg u Kanadi, Evropa će beležiti porast u narednih 5 godina. U Meksiku, najvećem svetskom proizvođaču avokada, potrošnja po glavi stanovnika je još veća i kreće se između 6,5 i 7 kg. Možda je to razlog zašto su Meksikanke i žene zemalja Srednje Amerike, jedne od najlepših žena sveta.

 

 

Globalna proizvodnja avokada bi trebalo da se utrostruči do 2030. godine, a zemlje poput Perua, Kolumbije, Kenije, Južnoafričke Republike, Maroka i Tanzanije prednjače u ovom porastu, kako analitičari opisuju. Ove nacije su svedoci dvocifrenog rasta proizvodnje avokada poslednjih godina, pri čemu je značajan deo njihovog izvoza namenjen upravo evropskom tržištu. Gledajući u budućnost, Sjedinjene Države i Evropa će i dalje biti primarni uvoznici avokada, kao i ulja avokada, i  zajedno oni će činiti 71% globalnog uvoza ovog voća do 2030. Iako trgovina sa regionima poput Kine i Bliskog istoka raste, za uzgajivače i izvoznike će biti ključno fokusiranje na specifična tržišta sa neiskorišćenim potencijalom, a to je upravo deo Zapadne Evrope i Centralno-istočna Evropa.

 

U Evropi potražnja za avokadom i avokado uljem i dalje stalno raste, kako se povećava potražnja za zdravijom hranom i onom koja je ponela epitet “super food”. Pretpostavlja se da će veća prisutnost avokada i avokado ulja povećati i potrošnju, ali još uvek stručnjaci ne mogu pretpostaviti koliki je ovo izazov za tržište avokada. U vreme pandemije sve namirnice sa etiketom organic ili health food rapidno su povećale svoju potražnju.  Tako je i avokado postao osnovni proizvod u većini evropskih prodavnica prehrambenih proizvoda od 2022.

 

Da bi dodatno povećali potrošnju, trgovci su i sami počeli često da promovišu avokado kroz promocije, koristeći njegovu popularnost da povećaju prodaju. U Evropi Francuska vodi kao najbolje tržište za avokado, dok se skandinavske zemlje mogu pohvaliti najvećom potrošnjom po glavi stanovnika. Uprkos laganom rastu u vodećim zemljama potrošačima u Evropi, zemlje poput Nemačke, Italije, zemalje istočne Evrope i dalje nude značajan potencijal rasta. Takođe, primećen je značajan porast potražnje avokado ulja, koje je se pored maslinovog ulja vrednuje kao izuzetno za ljudsku ishranu.

 

 

Međutim, problem održivosti je veliki u industriji avokada, posebno uzimajući u obzir sve veće suše i sve manje vodenih resursa, i sve veće nekontrolisano krčenje šuma na uštrb avokado voćnjaka. Ova pitanja, koja preovladavaju u zemljama koje proizvode avokado, poput Perua, Čilea, Meksika i Brazila, izazvala su pojačanu kontrolu potrošača i pritisak da se usvoje održive politike proizvodnje ovog voća. Kao odgovor potrošača da ne odobravaju nasilno i modifikovanu proizvodnju avokada, interesovanje za organski proizveden avokado je u porastu, a procene sugerišu da organsko tržište čini između 13 i 15% ukupne prodaje avokada.

 

Pored toga, marketing i ciljano brendiranje proizvoda gde se naglašava organsko poreklo i okrenutost ka održivom razvoju su takođe odigrali  značajnu ulogu u poboljšanju korisničkog iskustva i pokretanju rasta tržišta ka primernom I sekundarnim proizvodima avokada.

 

Ovo objašnjava zašto je i kompanija Cultivate Trading u Južnoafričkoj Republici, na čijem je čelu naš čovek, pokrenula fabriku za proizvodnju avokado ulja uz pomoć državnih fondova, u oblasti koja je poznata po svojoj očuvanoj prirodi i lepoti, koja obliluje avokadom – provincija Mpumalanga. Prativši snažan uzlazni trend ka potražnji avokado ulja i veliki broj manjih farmera koji nemaju mogućnost plasiranja svog prinosa van provincije, fabrika je upravo podignuta sa ciljem održivog razvoja avokada u toj provinciji. Pored toga što će podstaći proširenje kapaciteta kod lokalnih farmera, pomoćiće i sam ekonomski razvoj ove oblasti. Po ugledu na ovaj primer, već su u najavi i dva nova pogona takođe u oblastima koje obiluju ovim izuzetno zdravim tropskim voćem.

 

 

Ulaganje u kvalitetan brending i promocije stalno doprinose sve većoj informisanosti i iskustvu potrošača o percepciji kvaliteta avokada i njegove široke primene. Avokado je prilično inovacija u potrošačkoj industriji i jedinstven je u grupi svežih proizvoda po svom nivou inovativnosti: od svežih avokado recepata za zdrave salate, ulja za pripremu hrane, za prelive do čuvenog gvakamole namaza, zdravih avokado sladoleda.

Privreda